Powerbank na kółkach

Powerbank na kółkach

Stacja mobilna ZPUE typu MRw-m – receptą na problemy związane z tymczasowym zasilaniem.

Z myślą o mobilności i sytuacjach awaryjnych

Awarie czy remonty sieci lub stacji transformatorowych, konieczność tymczasowego zasilania odbiorców, szybkiego zorganizowania zasilania, bez możliwości podpięcia do sieci SN, a z wykorzystaniem agregatu prądotwórczego to tylko kilka przykładów zdarzeń, które potrafią skutecznie utrudnić nam życie. Znaleźliśmy na nie odpowiedź – wzbogaciliśmy swoją ofertę o lekką stację mobilną w obudowie metalowej. Stacja zamontowana jest na podwoziu jezdnym o dopuszczalnej masie całkowitej DMC 3,5T. Bez problemu można ją transportować z miejsca na miejsce. Wystarczy zwykły ciężarowy samochód.

Przemyślana budowa

Obudowę stacji stanowi kompletna, przestrzenna, samonośna konstrukcja metalowa wykonana ze stali konstrukcyjnej. Łączą ją solidne spawy i śruby zabezpieczone przed korozją powłokami lakierniczymi. Panele zewnętrzne, drzwi oraz żaluzje wykonane zostały z aluminium zabezpieczonego antykorozyjnie oraz pomalowane metodą proszkową.

W stacji po stronie średniego napięcia zastosowano nowoczesną rozdzielnicę kompaktową w izolacji gazowej typu TPM w wariancie C oraz układzie pól LTL (rys. 1). Ze względu na konstrukcję oraz bardzo małe wymiary i zwartą budowę rozwiązanie doskonale sprawdza się w stacji na kołach.

Rys. 1 Rozdzielnica SN typu TPM wariant C, układ pól LTL, źródło własne ZPUE
Rys. 1 Rozdzielnica SN typu TPM wariant C, układ pól LTL, źródło własne ZPUE

Strona niskiego napięcia to rozdzielnica typu RN-W (rys. 3) umożliwiająca oprócz klasycznego układu zasilania z transformatora podłączenie agregatu prądotwórczego. Zastosowane rozwiązanie pozwala nie tylko na bezpośrednie zasilenie odbiorców z rozdzielnicy nN wspomaganej przez agregat prądotwórczy, ale także na zasilenie poprzez transformator oraz rozdzielnicę SN – sieci SN. Taka funkcjonalność szczególnie sprawdza się podczas awarii sieci gdzie zachodzi konieczność zasilenia odbiorców z agregatu prądotwórczego właśnie za pośrednictwem sieci SN.

Rys. 2 Rozdzielnica nN typu RN-W, źródło własne ZPUE (lepsze zdjęcie – po targach, może uda się zrobić w piątek 09.09 lub w poniedziałek 12.09).
Rys. 2 Rozdzielnica nN typu RN-W, źródło własne ZPUE

Całość dopełnia półpośredni układ pomiaru energii elektrycznej i rozdzielnica potrzeb własnych z zabudowanym układem kompensacji mocy biernej transformatora. Podłączenie kabli SN i nN odbywa się od dołu stacji poprzez specjalnie przygotowane przepusty kablowe zlokalizowane w podłodze stacji i odpowiednio zaprojektowaną konstrukcję ramy przyczepy.

Praktycznie i wygodnie

Obsługa obu rozdzielnic odbywa się z zewnątrz, po uprzednim otwarciu drzwi odpowiedniego przedziału. Rozdzielnice stanowiące wyposażenie stacji są powszechnie stosowane w energetyce zawodowej, jako elementy pełniące funkcje zasilające oraz zabezpieczeniowe jednostek transformatorowych. Dodajmy, że stacja została wyposażona w kompletną instalację oświetleniową, uziemiającą oraz połączenia wewnętrzne konieczne do jej prawidłowego funkcjonowania.

Rys. 3 Sposób montażu transformatora wewnątrz stacji, źródło własne ZPUE
Rys. 3 Sposób montażu transformatora wewnątrz stacji, źródło własne ZPUE

Mała i niewymagająca

Ze względu na konstrukcję całego zestawu oraz zachowanie DMC do 3,5 t, stacja daje możliwość wstawienie transformatora o mocy maksymalnej do 400 kVA, którego waga nie będzie przekraczać masy ~ 1400 kg, wentylowanego grawitacyjnie. Montaż lub demontaż transformatora odbywa się od góry po zdjęciu dachu. Po wstawieniu należy go zabezpieczyć przygotowanymi kotwami do konstrukcji stacji (rys. 4), dzięki czemu całość może być transportowana bez konieczności wymontowywania transformatora.

Stację można również użytkować niezależnie od przyczepy, na której została zamontowana. W razie potrzeby korzystania ze stacji przez dłuższy okres czasu bez problemu można ją zdemontować z przyczepy i posadowić na uprzednio przygotowanym podłożu. Kolejną zaletą, którą bym podkreślił są niewielkie wymiary zewnętrzne stacji: długość – 2400 mm (około 4500 mm łącznie z zaczepem, zależne od jego wysokości), szerokość – 1500 mm (2000 mm, szerokość całej przyczepy) oraz wysokość – 2200 mm (2800 mm łącznie z przyczepą)

Specjalna przyczepa

Stacja mobilna montowana jest na specjalnie skonstruowanej przyczepie, przystosowanej do transportu zarówno stacji jak i agregatów prądotwórczych. Element jezdny to dwie hamowane osie o dopuszczalnym obciążeniu dostosowanym do wagi stacji sięgającej około 2700 kg z zamontowanym transformatorem o mocy 400 kVA. Urządzenie najazdowe posiada regulacją wysokości sprzęgu w zależności od tego, jakim samochodem będzie transportowana stacja. Pozwala także na montaż zaczepu zarówno kulowego jak i oczkowego (rys. 5). Maksymalna wysokość zaczepu to nawet 1300 mm, co daje możliwość podłączenia i transportowania prezentowanej stacji nawet takimi samochodami jak „Unimog”, czyli ciężarowymi z podwoziem terenowym.

Rys. 5 Urządzenie najazdowe z regulacją wysokości sprzęgu, źródło AL-KO http://www.al-ko.pl.
Rys. 5 Urządzenie najazdowe z regulacją wysokości sprzęgu, źródło AL-KO http://www.al-ko.pl.

W przyczepie zastosowano uniwersalną instalację elektryczną 12/24 VDC, dzięki czemu możliwe jest jej holowanie zarówno przez samochody dostawcze posiadające instalacje elektryczną 12 VDC jak również ciężarowe 24 VDC.

Prezentowane rozwiązanie stanowi przykład możliwości produkcyjnych ZPUE. Tworząc własne konstrukcje, produkując rozdzielnice średniego i niskiego napięcia oraz kompletne stacje transformatorowe mamy ten komfort, że jesteśmy w stanie szybko i efektywnie dobrać optymalne rozwiązania do wymogów nawet najbardziej wymagających klientów.

Udostępnij

Wpisz wyszukiwane hasło i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij klawisz ESC, aby anulować.

Back To Top